ממשק תושב לקבלת סיוע נפשי ורגשי
מועצת אזורית שדות נגב
ציבורי
טרנספורמציה דיגיטלית
שלטון מקומי
מערכת שמלווה את תושבי שדות נגב לקבלת סיוע רגשי ונפשי. היא מאפשרת כלים המסייעים בכל שלב שבו הפונים נמצאים החל משאלון איבחון עצמי וסרטוני "עזרה ראשונה" טרם הפנייה לטיפול, דרך יצירת אוריינטציה בתהליך הפנייה ועד לניהול התקשורת מול המטפל. בליבה של המערכת עומדת הגישה כי הפונים אליה שותפים לניהול התהליך הטיפולי.
לגופים רבים במגזר הציבורי אין את הניסיון הנדרש בכל הקשור לפיתוח תוכנות ועבודה מקצועית באיפיון צרכים ומערכות דיגטליות. המפגש עם וויטבורד חשף אותנו לשיטות עבודה מתקדמות, יעילות ומקצועיות ולתוצר העונה על הצורך של הרשות ומותאם. החוויה שלנו הייתה שוויטבורד שחקני נשמה המביא ערך מוסף בפיתוח
האתגר
שדות נגב הינה רשות מקומיות ישראלית, שבה יישובים רבים, קטנים ומפוזרים, הממוקמים במוקד חיכוך על הגבול עם רצועת עזה.
כתוצאה, 12,000 תושביה, חיים בשגרת חירום של אזעקות, כניסה למקלטים ופיצוצים. ההשלכות על בריאותם הנפשית של תושבי האזור, מתינוק ועד ותיק, מרחיקות לכת. ההערכות הפורמליות הידועות מציינות הפרעות פוסט טראומה ודיכאון אצל כמחצית מילדי ותושבי האזור. משיחות עם תושבים, מטפלים, אנשי חינוך וגורמים ברשות מסתמן כי בפועל אין אדם שאינו סובל מהפרעה נפשית כלשהי עקב החיים בשיגרה זו - אך רבים אינם מזהים, מודים או פונים לקבלת סיוע נפשי.
שירותי התמיכה הנפשית והרגשית ניתנים ע""י גורמים מקצועיים שונים הכפופים לגורמים ממשלתיים שונים, בעוד הרשות המקומית ,משמשת בפועל כגורם מתווך, מאתר, מפנה, מנתב ומבקר של השירותים הנמצאים בביקוש גבוה. בפועל, היעדר כלי תכלול לתהליך מורכב זה, הוביל לניצול לא יעיל של המשאבים מחד ולפגיעה בתהליכים טיפוליים מאידך.
הפרויקט
הפרויקט כלל מיפוי התהליך, יציאה למחקר שטח בו רואיינו לעומק הורים לילדים, תלמידים, צוות חינוכי וצוות מטפל וכן נבחנו הטפסים מתהליך הפניה והמיון עד לתמיכה הנפשית. על בסיס תוצרי המחקר, מערך תובנות פותחו פתרונות לתרחיש השירות העתידי.
התוצאה
אפליקציה המלווה את תושבי הרשות מכל הגילאים, במצבי קושי רגשי בשיגרה ובחירום.
הגישה העומדת במרכזה של האפליקציה היא כי המטופלים הינם שותפים בניהול התהליך הטיפולי שלהם. על כן היא מאפשרת ומנגישה לפונים אליה כלים שיאפשרו להם להפיק תועלת אפקטיבית מיידית מכל פניה אליה בהתאמה לגילם, מוכנותם להזדהות, לסיטואציה בה הם נמצאים (חירום או שיגרה) או לצורך שלהם לקבל טיפול ארוך טווח.
לצד ההנגשה של כלים מסייעים מיידים בזמן אמת, האפליקציה מאפשרת לנהל תקשורת מתמשכת עם הפונים דרכה לקבלת טיפול. החל מפתיחת בקשה לטיפול, בשמירה על קשר ועדכונים ואוריינטציה של הפונים בתהליך הניתוב עד לקבלת הטיפול, ולבסוף כמרחב תקשורת פרטי בינם לבין המטפל.
השלבים השונים אותם עוברים הפונים באפליקציה נתמכים במערכת בק אופיס המאפשרת לרשות להצליב מידע בין נותני השירות והמערכות השונות, לדייק את ההפניות לסוג הטיפול הרלוונטי ביותר לפונים ובכך לייעל ולמקסם את ניצול משאבי הטיפול העומדים לרשות המועצה. ריכוז כל הנתונים במקום אחד, מאפשרת שיפור תהליכי ניהול ובקרה.
האפליקציה מאפשרת לרשות המקומית לתכלל וללוות את תושביה באופן גמיש ורגיש לפי צרכיהם האישיים ובאותה העת לצמצם משמעותית את משך ההמתנה ולדייק את הטיפול הניתן לכל תושב וילדיו.